Rozdělovník
VÁŠ DOPIS ZNAČKY/ZE DNE NAŠE ZNAČKA VYŘIZUJE/LINKA V LIBERCI
DNE
|
ORVZŽP/1109/2008 KULK/61489/2008 |
Ing. Römišová/498
|
16. 10. 2008 |
ZÁVĚR
ZJIŠŤOVACÍHO ŘÍZENÍ
podle § 7 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní
prostředí a o změně některých souvisejících zákonů ( zákon o posuzování vlivů
na životní prostředí), ve znění
pozdějších předpisů
Identifikační údaje:
Název: Obvodová městská sběrná komunikace MÚK
Svárov (I/35) – Horní Hanychov –
MÚK Doubí (I/35) – II. etapa
Kapacita (rozsah) záměru: Výstavba
II. etapy městské sběrné komunikace mezi průmyslovou zónou Jih a Sever.
Komunikace propojuje stávající kruhový objezd u firmy Denso Manufacturing
v průmyslové zóně Jih a kruhový objezd v průmyslové zóně Sever.
Celková délka posuzovaného úseku je 7,1 km, počet jízdních pruhů 2 a šířka
komunikace je 9 m.
Charakter záměru: Záměr
je zařaditelný do
přílohy č. 1 zákona, kategorie
II, pod bodem 9.1
„Novostavby, rozšiřování a přeložky silnic všech tříd a místních
komunikací I. a II. třídy (záměry neuvedené v kategorii I)“ .
Umístění: kraj: Liberecký
kraj
obec: Liberec
kat. území:
Doubí u Liberce, Pilínkov, Horní Hanychov, Karlinky, Ostašov,
Růžodol
Zahájení:
červen 2011
Ukončení: červen 2015
Oznamovatel: Statutární
město Liberec
nám. Dr. E. Beneše 1
460 59 Liberec
IČ:
00262978
Dle § 7 zákona bylo provedeno zjišťovací řízení, jehož
cílem bylo zjištění, zda záměr bude mít významný vliv na životní prostředí a
zda bude posuzován podle citovaného zákona. Na základě zjišťovacího
řízení provedeného podle zásad uvedených v příloze č. 2 k cit. zákonu
a na základě vyjádření dotčených správních úřadů a veřejnosti k obsahu
oznámení vlivů záměru na životní
prostředí dospěl příslušný úřad
k závěru, že záměr „Obvodová městská sběrná komunikace MÚK Svárov (I/35) –
Horní Hanychov – MÚK Doubí (I/35) – II. etapa“ má významný
vliv
na životní prostředí a veřejné zdraví a bude
posuzován podle citovaného zákona.
Krajský úřad
požaduje v souladu s § 8 odst. 1 zákona
předložit dokumentaci
vlivů záměru
na životní prostředí podle přílohy č. 4 zákona, zpracovanou zejména s důrazem na následující
oblasti:
-
podrobně zdůvodnit
navrženou trasu
-
vyhodnotit záměr ve
variantách – navržená, varianta v původním ochranném pásmu (schválený
územní plán z roku 2002), nově navržené varianty
-
jako podklad
k návrhu variant zpracovat odbornou dopravní studii (opodstatnění
komunikace, specifikace dopravy)
-
zpracovat rozptylovou a
hlukovou studii pro jednotlivé varianty, včetně doby výstavby, navržených
kompenzačních opatření a mapových podkladů
-
vyhodnotit vliv stavby
(variant) na prvky ÚSES, významné krajinné prvky, dřeviny rostoucí mimo les a
krajinný ráz včetně návrhů resp. řešení k maximálnímu snížení negativních
vlivů na životní prostředí (zohlednit celý průběh stavby)
-
vyhodnocení vlivu na
lesní pozemky, především na stabilitu lesních porostů, plnění funkcí lesa a
dopravní obslužnost lesa včetně návrhu a vyhodnocení alternativních variant
záměru
-
vyhodnotit rozsah záboru
půdy, zhodnotit dopad stavby na uspořádání zemědělského půdního fondu
v řešeném území
-
posoudit dopad na
hydrologické a odtokové poměry v řešeném území
-
zhodnotit vliv stavby na
případné ovlivnění vodních toků včetně kompenzačních opatřeních
-
provést podrobný
botanický a zoologický průzkum, který bude obsahovat i návrh případně řešení
střetů lokalit s výskytem chráněné flóry a fauny s trasou komunikace
(odborné řešení způsobu transferu silně ohrožených a zvláště chráněných druhů
-
navrhnout technická
opatření, která budou řešit migraci živočichů s důrazem na zamezení jejich
vniknutí na vozovku
-
vypořádání připomínek
ve vyjádřeních doručených k oznámení
Ke zveřejněnému oznámení se během
zjišťovacího řízení vyjádřili: Magistrát města Liberec – odbor životního
prostředí; Krajská hygienická stanice Libereckého kraje se sídlem
v Liberci;
Česká inspekce životního prostředí – OI Liberec; Krajský úřad Libereckého kraje
– odbor rozvoje venkova, zemědělství a životního prostředí, odbor kultury,
památkové péče a cestovního ruchu, odbor dopravy, odbor územního plánování a
stavebního řádu; Satutární město Liberec; Osadní výbor v Pilínkově –
ing. Ladislav Velechovský; Občanské sdružení Pilínkov k žití – pan
Stanislav Šetina, ze dne 26.9.2008; Občanské sdružení Pilínkov k žití –
ing. Beránek, paní Martenková,
pan Šetina, ze dne 30.6.2008; Osadní výbor Horní Hanychov – Mgr. Bořáková, pan
Janda;
pan František Otruba a pan Otakar Pavlů; pan Pavel Holina, pan Michael a paní
Viera Holinovi,
pan Martin Holina; ing. Vlček, paní Hana Albertová, ing. Jiří a Jenny
Kryštůfkovi, pan Otakar Pavlů.
Magistrát města Liberec, odbor
životního prostředí na úseku ochrany přírody a krajiny požaduje uvedený
záměr dále posuzovat dle zákona č. 100/2001 Sb., s důrazem na vliv
navrhované lokality na prvky ÚSES, významné krajinné prvky, dřeviny rostoucí
mimo les a krajinný ráz s návrhy variantního řešení k maximálnímu
snížení negativních vlivů na životní prostředí. V rámci posuzování je
nutné zohlednit celý průběh stavby a dále vliv nové komunikace jako takové a
jejího provozu. Z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu
požaduje posouzení vlivů na životní prostředí, jelikož plánovaná stavba vede
převážně přes parcely, které používají ochranu zemědělského půdního fondu. Z hlediska
zájmů chráněných vodním zákonem, z hlediska ochrany ovzduší, z hlediska
nakládání s odpady a z hlediska ochrany lesních pozemků
nepožaduje posoudit záměr dle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Z hlediska
státní správy myslivosti uvádí, že navrhovaná komunikace prochází
v několika úsecích zemědělskou krajinou na rozhraní okraje města a lesního
celku Ještědského hřebene s hojným výskytem zejména srnčí zvěře,
v menší míře drobné zvěře, a přetíná přirozené migrační trasy zvěře
vycházející z lesního celku za potravou,
a požaduje posouzení dle zákona č.
100/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Při zpracování projektu je nutné
přihlížet i přirozeným migračním trasám zvěře a zabránit střetu zvěře
s motorovými vozidly na komunikaci.
Krajská hygienická stanice se sídlem v Liberci nenavrhuje posuzovat záměr dle zákona č. 100/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů. V řízení dle stavebního zákona požaduje předložit organizační plán výstavby a upřesnit protihluková opatření.
Česká inspekce životního
prostředí, OI Liberec nepovažuje za nutné posuzovat záměr dle zákona
č.100/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů při akceptování daných připomínek.
Z hlediska ochrany ovzduší by pro fázi výstavby měla být
bezpodmínečně dodržena opatření (týkající
se ochrany ovzduší) uvedená v příslušné kapitole oznámení. Z hlediska
ochrany vod musí být
pro období výstavby vypracován havarijní plán a dodržována veškerá opatření
zabraňující vzniku havárie, popř. zhoršení jakosti povrchových nebo podzemních
vod v důsledku výstavby. Z hlediska ochrany přírody připomíná,
že předpokladem k zahájení stavby bude posouzení a následné vydání
závazného stanoviska k zásahům do VKP, rozhodnutí o povolení kácení dřevin
a příslušných výjimek ze zákazu u zvláště chráněných živočichů a rostlin
k zásahům do jejich biotopů.
Krajský úřad Libereckého kraje,
odbor rozvoje venkova, zemědělství a životního prostředí z hlediska
ochrany ovzduší nepovažuje za nutné posoudit daný záměr dle zákona č.
100/2001 Sb. Z hlediska zájmů chráněných vodním zákonem není nutné
záměr posoudit dle zákona č. 100/2001 Sb. V dalším stupni požaduje dořešit
dotčení záplavového území v souladu s § 67 vodního zákona – omezení
v záplavových územích a v souladu s jednotlivými stanoveními
záplavových území Slunného, Janovodolského a Františkovského potoka, tzn. Tak,
aby nedošlo ke zhoršení odtokových poměrů v daném místě. Z hlediska
ochrany přírody není nutné záměr posoudit dle zákona
o posuzování vlivů na životní prostředí a v další fázi přípravy stavby
požaduje zvážit nutnost vést komunikaci přes nejcennější úsek mezi 4,8 až 5,2
km, který se mimo jiné dotýká i Přírodního parku Ještěd, případně
v maximální míře limitovat dopad stavby na tento úsek vyloučením
doprovodných škodlivých jevů. V části trasy mezi 4,8 až 5,2 km dále
požaduje provést podrobný celoroční botanický průzkum, který bude obsahovat i
návrh popř. řešení střetů lokalit s výskytem chráněné flóry s trasou
komunikace a před územním řízením aktualizovat zoologický průzkum se zřetelem
na zvláště chráněné druhy živočichů (ještěrka živorodá, hnízdící druhy ptáků,
bezobratlí), jehož součástí bude i návrh řešení zjištěných střetů
s vedením komunikace. Z hlediska ochrany zemědělského půdního
fondu postrádá v oznámení důkladné zdůvodnění potřeby vybudování
obvodové městské komunikace a požaduje posouzení záměru dle zákona o posuzování
vlivů
na životní prostředí se zaměřením na vyhodnocení rozsahu záboru půdy,
zhodnocení dopadu záměru na uspořádání (organizaci) zemědělského půdního fondu
v řešeném území, případně posouzení dopadu na hydrologické a odtokové
poměry v řešeném území.
Krajský úřad Libereckého kraje, odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu nepožaduje posouzení záměru dle zákona č. 100/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a upozorňuje investora na povinnost oznámit již v době přípravy stavby svůj záměr Archeologickému ústavu věd ČR, jelikož se území záměru nachází na území s archeologickými nálezy.
Krajský úřad Libereckého kraje,
odbor dopravy doporučuje návrhovou kategorii komunikace
MS 8,5/50 změnit na návrhovou kategorii MS10/50, resp. MS12/50, která odpovídá
kategorii komunikace a funkci v komunikační síti města Liberce. Navrhuje
nové trasování, prodloužení
a propojení ulic Puškinova, Rampasova, Heyrovského, Ještědská a napojení na
části Karlinky, Ostašov a PZ Sever (specifikované ve vyjádření) z důvodů
překročení hlukových limitů, úzkých koridorů a navržené kategorie komunikace.
Dále upozorňuje na chybějící vyobrazení referenčních bodů 1, 3, 6 a 7 na str.
63 Oznámení a str. 10 Rozptylové studie
a na chybné označení komunikace I/10 na str. 9 Rozptylové studie, která městem
Liberec neprochází.
Krajský úřad Libereckého kraje, odbor územního plánování a stavebního řádu nemá k záměru připomínek.
Statutární město Liberec uvádí, že na uvedený záměr byl podán podnět na změnu územního plánu města Liberec č. 48, který byl schválen usnesením zastupitelstva města č. 192/07 ze dne 29.11.2007 do procesu pořízení. Komunikace je převážně trasována ve vymezeném pásmu území ochrany obchvatové komunikace, v části z ní vybočuje. Je nezbytné zohlednit možnost jejího případného rozšíření na čtyřpruhovou komunikaci ve výhledu. Statutární město Liberec nemá k dokumentu Oznámení zásadní připomínky a nepožaduje posouzení dle zákona.
Osadní výbor v Pilínkově
podotýká, že záměr vybudování městské komunikace zasahuje do oblasti Pilínkova
jen okrajově, nicméně je zapotřebí pamatovat na odhlučnění této oblasti,
protože dojde k nárůstu dopravy.
Je nutné v této souvislosti zapracovat do budoucí výstavby i požadavek
na rozšíření komunikace Puškinova od ulic Heyrovského, protože již nyní tato
kapacitně nevyhovuje, zejména ve směru k přejezdu ČD, v této
souvislosti je nutno upozornit, že se zde nachází území myslivecké honitby,
s čímž souvisí i zbudování ochranných plotů, aby zvěř nemohla na
zamýšlenou komunikaci vbíhat, zejména v zimních měsících.
Pavel Holina, Michael Holina, Viera Holinová, Rampasova 144, Liberec a Martin Holina, Puškinova 32, Liberec nesouhlasí s výstavbou II. etapy v části obce Pilínkov, v ulicích Puškinova, Rampasova a Heyrovského z důvodu snížení hodnoty jejich nemovitostí, narušení poklidného bydlení (nárůst kamionové dopravy, hlučnosti) a zásahu do životního prostředí.
Ing. Pavel Vlček, paní Hana Albertová, Ing. Jiří a Jenny Kryštůfkovi a pan Otakar Pavlů z Liberce - Horního Hanychova, ulice Houbařské poukazují na úsek, kde uvažovaná komunikace před křížením s ulicí Ještědská vstupuje pod zem s podpovrchovým úsekem délky cca 180 m a za tunelem je trasa vedena vlevo mimo plochu stávajícího hřiště. Upozorňují, že při uvedeném umístění trasy komunikace za tunelem by nebylo dodrženo ochranné pásmo 50 m od č. p. 402 v Houbařské ulici.
Osadní výbor Horní Hanychov
s uvedeným záměrem nesouhlasí z následujících důvodů – oznámení pro
zjišťovací řízení neuvádí jeden z účelů pro budování obvodové komunikace,
která propojí průmyslové zóny Jih a Sever a v nich umístěné výrobní a
logistické areály, a využití této komunikace pro dopravní obslužnost
průmyslových zón těžkou kamionovou dopravou, kde se předpokládá 24 hodinový
provoz. Tím dojde nejen k zatížení životního prostředí a životních
podmínek, ale i zdraví obyvatel v okolí této komunikace. V oznámení
se vyskytuje výraz „řídká zástavba“, což platilo v době navrženého
koridoru pro tzv. „Hitlerovu dálnici“ projektovanou
ve válečných letech, či v době do r. 1989, kdy byla výstavba v tomto
území omezena, neboť v územním plánu byla oblast označena jako
„rekreační“. Po roce 1989 však dochází k navýšení výstavby rodinných domů
v lokalitě Horního Hanychova a zejména po zrušení 200 m ochranného pásma
dojde v blízkosti této komunikace k intenzivní výstavbě RD, a tak
bude zasažen negativními vlivy daleko větší počet obyvatel v historicky
klidné části Horního Hanychova než předpokládá oznamovatel ve své studii.
Plánovanou výstavbou této komunikace dojde k narušení uživatelských práv,
k upření práva na příznivé životní prostředí, k zásadnímu zhoršení
životních podmínek
a degradaci bydlení v dotčené oblasti a k znehodnocení majetku
místních občanů.
S vyjádřením Osadního výboru
Horní Hanychov se ztotožňuje vyjádření pana Otruby, Liberec – Stará
Ještědská a pana Pavlů, Liberec - Houbařská, ve kterém je dále uvedeno, že
v úseku plánovaného tunelu opouští trasa navržené komunikace koridor
stávajícího územního plánu
a na parcelách k.ú. Horní Hanychov č. 17/1, 191/1, 191/2 se mění trasa tak, že
dojde
ke znehodnocení investic vložených do nedávno vybudovaných nemovitostí nebo
stavebních parcel. Dále zvýšeným automobilovým provozem dojde v okolí
plánované výstavby ke zvýšení emisních limitů (prach, CO2), a tím i
k další degradaci bydlení v dotčených zónách.
Občanské sdružení Pilínkov k žití, ve vyjádření ze dne 26.9.2008 požaduje podrobně zpracovat botanický a zoologický průzkum ve vhodně zvoleném termínu, dále žádá o odborné řešení způsobu „přemístění“ silně ohrožených a zvláště chráněných druhů, o podrobení záměru veřejné diskusi obyvatel a zapojení Občanského sdružení Pilínkov k žití mezi účastníky řízení.
Občanské sdružení Pilínkov
k žití (dále OS), ve vyjádření ze dne 30.9.2008 uvádí, že Oznámení
je zpracováno tak, aby investice mohla být realizována. Obsáhlý a solidně
zpracovaná materiál
je jednostranný, celou stavbu z hlediska zátěže životního prostředí
zjednodušuje a je tedy buď neúmyslně,
či záměrně málo objektivní až zavádějící. Oznámení je zřejmě zpracováno na
základě podnětu k pořízení 48. změny závazné části územního plánu města
Liberec (dále jen Podnět).
Zásadním nedostatkem záměru je
neexistence jakékoliv seriózní dopravní studie. Oznámení
je postaveno jen na nejasných odhadech, není vůbec zřejmé, jaká doprava by měla
po této komunikaci probíhat a zda má taková komunikace opodstatnění. Jak
v Oznámení, tak v Podnětu
je zdůrazněno, cituji: „Stávající komunikace I/35 je provedena ve čtyřech
jízdních pruzích
a doplněna mimoúrovňovým křížením a tím umožňuje rychlý a bezpečný průjezd
městem.
Z toho důvodu neuvažuje koncepce rozvoje rychlostních silnic ve výhledu do
roku 2020 s doplněním kapacitního průtahu o obchvatovou trasu“.
Z toho jasně vyplývá, že podobná komunikace z titulu objezdu města
není potřeba. Neexistence dopravní studie znemožňuje vyhodnotit rizika pro životní prostředí a zdraví občanů.
Předložený záměr je navržen
v jediné variantě. OS očekává, že u tak zásadní stavby,
která významným způsobem zasahuje do života lidí a ovlivňuje charakter i
budoucnost krajiny, bude předloženo další variantní řešení, a dále požaduje
zpracování varianty v původním ochranném pásmu, jelikož komunikace
v oblasti napojení na zónu Jih je odchylná od původního ochranného pásma
ze schváleného územního plánu z roku 2002 a tato změna se jeví jako
účelná, nejasná
a neopodstatněná a v neprospěch rizik pro stávající zástavbu.
Tato ekologicky velmi zátěžová
stavba je na hranici Přírodního parku Ještěd. Ohrožuje
tak charakter parku a bude mít negativní vliv na rekreační využití parku.
Projíždí tudy
též nejoblíbenější liberecká cyklostezka zařazená do celorepublikové i
euroregionální sítě cyklostezek a vede zde naučná stezka Ještědské vápence.
Svedením této komunikace na ulici Puškinova zásadním způsobem ovlivní jak
cyklostezku, tak naučnou stezku.
OS dále uvádí, že biologický průzkum nebyl proveden dostatečně kvalitně. V dotčené lokalitě Pilínkov je potvrzena přítomnost silně ohrožených obratlovců a je zde uplatněn zvláštní režim nařízený Magistrátem Města Liberec, odborem životního prostředí. OS žádá odborné řešení způsobu „přemístění“ či zajištění silně ohrožených a zvláště chráněných druhů.
Dále dle názoru OS není technicky
reálné (bez částeční, nebo úplné demolice) vést 9-metrovou komunikaci
s obrubníky po ulici Puškinova mezi č.p. 438, 28, 52, 32 a 66 (blíže ve
vyjádření).
Po posouzení situace obhlídkou a studiem katastrální mapy OS odhaduje, že
původní varianta významně ovlivní 5 nemovitostí, zatímco navrhovaná 10
nemovitostí. Je nezbytné vypracovat variantu v původně plánované trase.
Je třeba vyčíslit a vyhodnotit
emise vznikající během výstavby a je třeba vyhodnotit hluk v průběhu
stavby a stanovit opatření. Za naprosto nepochopitelné považují vytvoření velmi
nebezpečného úseku „šikany“, která vznikne svedením komunikace kolem
nemovitosti č.p. 3 v ul. Nezdarova s následným napojením na ul.
Puškinova, kde je tak velmi pravděpodobné, že dojde k havárii
a nárazu vozidel do č.p. 68, či č.p. 67. Původní varianta žádné takové místo
nemá a stočení směrem do zóny Jih je zcela mimo zástavbu.
Dojde k odříznutí Ještědu jako
dominanty Liberce od města. Není jasné na základě čeho byl vyhodnocen vliv na
ovzduší. Velmi negativní dopad na obyvatele v Puškinově ulici, uvedený
na str. 66 a 67 v Oznámení, lze výrazně zredukovat vedením komunikace
v původně plánované trase.
Závěrem OS uvádí, že záměr je
v rozporu se zájmy obyvatel Liberce, zhoršuje životní prostředí
a zdravotní podmínky stovek obyvatel v jejím bezprostředním okolí a nemá
reálné opodstatnění. Požadují zpracování odborné dopravní studie a její
odbornou oponenturu za účasti organizací zastupující zájmy občanů dotčených
záměrem, zpracování dokumentace EIA na tuto komunikaci
a doprovodné stavby v rozpracovaném návrhu a další variantní řešení.
Oznamovatel záměru je povinen zajistit zpracování dokumentace vlivů záměru na životní prostředí prostřednictvím fyzické osoby s autorizací podle § 19 zákona. Náležitosti dokumentace vlivů záměru na životní prostředí jsou uvedeny v příloze č. 4 zákona.
Závěr zjišťovacího řízení nenahrazuje
vyjádření dotčených správních úřadů, ani příslušná povolení podle zvláštních
předpisů. Závěr zjišťovacího řízení není rozhodnutím vydaným ve správním řízení
a nelze se proti němu odvolat. Oznamovateli záměru zasíláme kopie
doručených vyjádření.
Statutární město Liberec (jako dotčený územně
samosprávný celek) žádáme ve smyslu
§ 16 odst. 3 písm. a) zákona o
zveřejnění závěru zjišťovacího řízení na úřední desce. Doba zveřejnění
je minimálně 15 dnů. Zároveň Statutární město žádáme, aby nám zaslalo
písemné potvrzení
o vyvěšení této informace na úřední desce. Se závěrem zjišťovacího řízení se lze
seznámit
na www.cenia.cz/eia
, kód záměru LBK325 a
na www.kraj-lbc.cz
Ing.
Jaroslava Janečková
vedoucí
odboru rozvoje venkova, zemědělství
a životního prostředí
v.z.
RNDr. Jitka Šádková
Příloha:
Kopie došlých vyjádření, 2x Oznámení – oznamovatel
Rozdělovník:
ORVZŽP/1109/2008
KULK/61489/2008
Dotčené územní
samosprávné celky:
1.
Liberecký
kraj – zde – interním sdělením
Dotčené správní
úřady:
2.
Krajská
hygienická stanice Libereckého kraje, Husova
64, 460 31 Liberec 1
Oznamovatel:
Statutární město Liberec + kopie
vyjádření, 2x Oznámení
- v zastoupení Petr Kolomazník, nám.
Dr. E. Beneše 1, 460 59 Liberec
Na vědomí:
1.
MŽP ČR, odbor OPVI, Vršovická 65, 100 10 Praha 10
2.
MŽP, odbor výkonu státní správy V, 1. máje 858/26, 460 01 Liberec
3.
Magistrát města Liberec, Stavební úřad
5.
Pavel
Holina, Rampasova 144, 463 12 Liberec
24
7.
Občanské
sdružení Pilínkov k žití, Puškinova 63, 463 12 Liberec 24
9.
Otakar
Pavlů, Houbařská 402, 460 08 Liberec 19
10. Ing. Pavel Vlček a Hana
Albertová, Houbařská 392, 460 08
Liberec 19