Liberec nutně potřebuje nový silniční průtah

Liberec - Vážných dopravních kolapsů v podobě ucpaných hlavních tahů se už v blízké budoucnosti obává město Liberec. Chystá proto výstavbu nového, zhruba osmikilometrového průtahu městem, který má částečně kopírovat trasu dálnice, kterou před sedmdesáti lety naplánoval Adolf Hitler.

Autor:
Jan Vrabec

video audio foto komentářů dnes 8:08 aktualizováno dnes 14:19

Liberec chce kvůli hrozícímu zhuštění dopravy vybudovat nový průtah městem.
Liberec chce kvůli hrozícímu zhuštění dopravy vybudovat nový průtah městem.
Autor: Deník/Ota Bartovský

„Až dojde k realizaci dálnice z Turnova na Hradec Králové a v Hrádku nad Nisou k napojení na rychlostní komunikaci na Drážďany, dá se očekávat výrazně zvýšená frekvence aut projíždějících Libercem a nový průtah městem zkrátka bude potřeba,“ uvedl pro Deník náměstek primátora pro rozvoj a územní plánování Ivo Palouš.

S dopravními komplikacemi se počítá také v důsledku otevření všech aktuálně rozestavěných obřích obchodních center.

Nový průtah má vést ze Svárova přes průmyslovou zónu v Růžodole, Karlinky, Ostašov, Horní Hanychov a Pilínkov až do průmyslové zóny v Doubí, odkud se napojí na výpadovku na Prahu. Silnice by tak měla nejen vyřešit hrozící ucpávání města, ale zároveň propojit obě průmyslové zóny.

Celkové náklady na vybudování tohoto osm kilometrů dlouhého úseku se podle Ivo Palouše zatím nedají vyčíslit. „Říct se dá jen to, že první etapa, která už se začala připravovat, bude stát kolem 200 milionů korun,“ poznamenal náměstek primátora s tím, že jde o úsek vedoucí ze Svárova do průmyslové zóny v Růžodole.

Na první etapu silnice už je vydané územní rozhodnutí s nabytím právní moci. „V současné době pracujeme na vykupování pozemků, přes které nová komunikace povede,“ podotkl náměstek primátora Ivo Palouš.

Výstavba první etapy by podle něj mohla začít zhruba za rok. „Zbylé části trasy se budou muset rozdělit na další etapy, přičemž jejich realizace bude záležet hlavně na dostupných finančních prostředcích. Zatím se tedy nedá ani odhadnout, kdy by měla být nová silnice kompletně dostavěná,“ konstatoval Palouš.

Financování přinejmenším stamilionové investice chce město vyřešit převodem vykoupených pozemků na Liberecký kraj, který by pak mohl na výstavbu čerpat dotace z Regionálního operačního programu.

Podle Jana Hanzla z liberecké Autoškoly Hanzl by měl nový průtah dopravě v centru města ulehčit. „O tomto záměru vím, a když o něm přemýšlím, platné by to určitě bylo. Rozhodně by se to mohlo výrazně projevit například na Letné ulici, kde se už dnes tvoří dlouhé kolony před kruhovými objezdy u čerpací stanice Alfa Station. Určitě je šance, že by tady došlo k výraznějšímu uvolnění nájezdů na rychlostní silnice na Prahu a na Děčín,“ komentoval Jan Hanzl.

Záměr výstavby takzvané „Hitlerovy silnice“ je starý už dlouhá léta, reálně se něm začalo jednat zhruba před rokem. Silnici se tak říká proto, že zčásti kopíruje trasu dálnice, kterou ve třicátých letech minulého století naplánoval Adolf Hitler. Plánovaná dálnice se na konci třicátých let dokonce začala stavět, nikdy ale nebyla dokončena.





E-paper - elektronická podoba tištěné verze

Náhled deníku Poslední
vydání novin

73 deníků: najděte si svůj

Vybrat deník podle lokality
}