Návrhy na změnu dopravního značení
K bodům c,i jsou
odpovědi přímo u textu. K ostatním je společná tato :
Podle zákona 361/2000
Sb., o provozu na pozemních komunikacích, jsou základem pro provoz na pozemních
komunikacích obecná pravidla. Dopravní značení – dle terminologie zákona
„místní úprava silničního provozu“ - nemůže nahrazovat neznalost
(pravděpodobněji neochotu dodržovat) obecných pravidel řidiči. Bez
důsledné a trvalé kontroly za strany Policie ČR je takové značení stejně
nefunkční a dost často se i ztrácí. I z Hanychova bych mohl uvést
příklad „nepohodlného dopravního značení“. Pokud naplní Policie ČR svou
zákonnou povinnost dohledu na bezpečností a plynulostí silničního provozu, pak
nejsou potřeba dopravní značky. Policie může řešit porušení obecných
pravidel.
Řešit lokálních omezení
provozu podle podaných návrhů je nesprávné a nekoncepční. Znamenalo by mnoho
úprav i stavebních, které by v budoucnu byly zřejmě odstraňovány. Správným
řešením, které se začíná objevovat i v ČR, jsou zóny „Tempo 30“ nebo
obytné zóny (podle charakteru zástavby a komunikací) se stavební úpravou
k zvýraznění změny dopravního režimu na vjezdech a zklidňujícími prvky
uvnitř takových zón. Jedná se o velké oblasti. Např. v případě Hanychova
si lze přestavit takovou zónu ohraničenou ulicemi Ještědská, Kubelkova,
Volgogradská. Další by mohla být ohraničena ulicemi Ještědská, Kubelíkova a silnice III/2784 (od kruhového objezdu směr
Ještěd). Taková opatření není možné řešit v rámci kompetencí odboru
dopravy. Je nutné zpracovat projekt, seznámit s ním dotčenou veřejnost a
pak třeba po etapách realizovat. V naších podmínkách je třeba i zde
zajistit dohled. To však už může řešit i Městská policie, bude-li mít radar
(viz odpověď na bod c).
a)
oblast styku ulic K
Bucharce a Houbařská se stálým pohybem mnoha dětí: označení obytné zóny,
b) křižovatka ulic U Pily a Hraběcí: vyznačení
přednosti v jízdě,
c)
vybudovat vyvýšený
přechod se zpomalovacím pruhem po vzoru Erbenovy ulice v ulici Ještědská na
křižovatce s Hraběcí (návrh mnoha občanů i podnikatelů, místo je
nebezpečné, řada řidičů a zejména motorkářů nedodržuje povolenou rychlost a
hrozí riziko tragédie),[P.R.] V tomto místě není možné řešit silniční práh. Jde
o silnici III.třídy v majetku Libereckého kraje. V záměrech LK je
převést tuto komunikaci do II. třídy, Silniční práh na silnici II.třídy
nedovoluje norma. Nejúčinnější ochranu chodců lze v tomto případě řešit
středním dělícím ostrůvkem (bude pravděpodobně znamenat rozšíření vozovky
v určité délce). Možná je i světelná signalizace. Existuje také varianta
zakoupení měřícího radaru pro Městskou policii a pokutovat neukázněné řidiče (
to by se hodilo i na jiná místa ve městě). Všechna opatření mají nároky na rozpočet
města. OD není kompetentní k rozhodnutí o zařazení do příslušných návrhů
plánu, ale tyto záležitosti se řeší.
d) oblast ulic Irkutská, Rižská a
Sverdlovská – vyznačení obytné zóny, popř. v ulici Sverdlovské retardér,
e)
ulice K Bucharce
– upravit přednost značkami, řidiči mj. pod vlivem
stavu komunikací nerespektují přednost zprava,
f)
ulice V Lukách – značka obytné zóny a omezení rychlosti,
g)
omezení rychlosti u restaurace Domov, zejména ve směru z
Ještědu, kde je přechod hned za zatáčkou,
h) značka zákazu stání v uličkách
za Domovem – tento návrh byl několikrát zamítnut s tím, že šířka
komunikace již ze zákona nepovoluje stání. Řidiči si to ale neuvě
i)
spojka pro pěší nová Ještědská – stará Ještědská u odbočky na Puškinovu
ulici: denně tudy jezdí auta, která si zkracují cestu, je nutné zábradlí[P.R.] Projednáme
zítra s TSML, pokud nebude problém se zimní údržbou necháme osadit kůly
k zabránění jízdy vozidla. Případná realizace v příštím roce
=================================================================
Komentář Osadního výboru: Byla použita bez úprav odpověď vedoucího odboru dopravy Magistrátu města Liberec Pavla Rychetského z 3.1.2008. Z odpovědi vyplývá, že kromě bodu i) nevyhoví Magistrát města Liberec žádnému z návrhů občanů.